رایان ماشین افراز هگمتان
Rayanmachine.com

دستگاه تراش CNC  چیست و چگونه کار میکند؟

در دستگاه تراش CNC : CNC مخفف (Computer Numerical Control) کنترل عددی کامپیوتر است و به ماشینی اشاره دارد که توسط یک سیستم کامپیوتری کنترل می‌کند. تراش های CNC عملکردی مشابه با تراش های دستی و سنتی دارند با این تفاوت که می‎توان با استفاده از کنترل عددی، عملکرد، دقت و کیفیت را چند برابر افزایش داد.
تراش CNC با دستورالعمل های دقیق برای طراحی قطعات ماشین با مشخصات دقیق کار می کند. دستگاه تراش CNC ماشین ابزاری است که در آن قطعه توسط اسپیندل اصلی چرخانده می شود و ابزار ثابت است. عمل چرخش قطعه کار “Turning” نامیده می شود.

در ادامه با شرکت رایان ماشین همراه باشید

دستگاه تراش به طور سنتی در چوب‌کاری، فلزکاری، ریسندگی‎فلز استفاده می‌شود. معمولاً یک یا دو مرکز قطعه کار را نگه می دارند و حداقل یک مرکز را می توان به صورت افقی جابجا کرد تا قطعات کار با طول های مختلف را در خود جای دهد. دستگاههای تراش CNC به دلیل سهولت تنظیم، عملکرد، تکرارپذیری و دقت به سرعت جایگزین ماشین های تراش‎های سنتی می‎شوند.
دستگاه تراش CNC بر اساس تعداد محورهایی که دارد به انواع مختلفی دسته بندی می‎شود. آنها با محورهای مختلف در دسترس هستند و اجازه می دهند قطعات پیچیده‎تری بدون تعویض دستی ماشین‎ها یا ابزار تولید شوند. محورهای مختلف بر نحوه قرارگیری، چرخاندن و نزدیک شدن قطعه ماشینکاری شده یا ابزار در طول فرآیند ماشینکاری تأثیر می گذارد.
این مقاله ابتدا به بررسی اجزا مختلف دستگاه تراش سی ‎ان ‎سی و سپس به انواع مختلف تراش CNC، کاربردها و ملاحظات آنها می پردازد.

اجزا اصلی دستگاه تراش سی ‎ان ‎سی

گیربکس headstock
گیربکس دستگاه محلی است که اسپیندل و موتور اصلی در آن تعبیه شده است و به دو صورت گیربکس و یا تسمه‎ای می تواند انتقال نیرو نماید. در مواردی که نیاز به گشتاور بالا میباشد از سری گیربکسی و برای دور های بالا با گشتاور کمتر از موارد تسمه ای استفاده میگردد.

بستر bed
دومین بخش اصلی میز کار دستگاه یا Bed است که مجموعه ی تارت‎ها و مرغک توسط پیچ و مهره روی آن متصل می شوند. مرغک و تارت روی مسیری مشابه ریل قرار گرفته و امکان جابجایی آن ها وجود دارد، نام دیگر این ریل مسیر راهنما یا Guide way است.

سه نظام chuck
برای نگهداری قطعه کار از سه یا چهار فک متحرک استفاده میشود که روی یک قطعه‎ی استوانه ای باز و بسته می‎شوند.سه نظام نیز در همین مکان به اسپیندل متصل است و بر مبنای چرخش اسپیندل به حرکت در می آید.

اجزا اصلی ماشین تراش سی‎ان‎سی

بار فیدر bar feeder
در ماشین های تراش می توان از بار فیدر استفاده نمود . در مواقعی که تولید نیاز به حجم حداکثری دارد و باز کردن و بستن سه نظام توسط اپراتور وقت گیر بوده و به روند توسعه تولید لطمه میزند میتوان از بار فیدر استفاده نمود. این عملکرد به نحوی است که قطعه در داخل مخزنی با طول متغییر ( سه متر به بالا) قرار می‎گیرد دستور کنترل شفت مورد نظر بر مبنای فاصله و طول درخواستی به داخل گلویی نفوذ میگردد و سپس توسط سه نظام و یا کولت نگه داشته می‎شود. بعد از اتمام عملیات و بریدن قطعه این پروسه مجددا تکرار می‎گردد. بار فیدر ها ظرفیتها و مدل های مختلفی دارند.

مرغک tailstock
مرغک به طور معمول به منظور نگهداری بیشتر قطعه کار به اسپیندل استفاده میگردد. در مواردی که طول قطعه بلند میباشد میبایست از مرغک بهره برد.

شفت مرغک tailstock quill
شفت مرغک (quill) برای گرفتن قطعه مورد نظر به کمک می آید. بدنه مرغک به سمت قطعه و یا برعکس حرکت کرده و برای گرفتن آن از شفت مرغک که معمولا به صورت هیدرولیک و یا مکانیک میباشد استفاده میگردد.

کنترل پنل control panel
این قسمت از دستگاه مغز و مرکز پردازش می‎باشد . از این قسمت است که شما قادر خواهید بود کنترل دستگاه را در دست بگیرید.

تارت turret :

تارت به عنوان مخزنی برای قرارگیری و set-up ابزار های مورد نیاز در زمان ماشینکاری است که اپراتور قبل از شروع عملیات ماشین کاری ابزار های مورد نیاز را انتخاب و بر روی هلدر های تارت نصب می‎کند. تعداد ابزارها در تارت 4-6-8-10-12 و 16 می‎تواند باشد.

تارت turret

نیروی محرکه در تارت ها بر حسب نیاز دارای انواع مختلفی میباشند مانند برقی ، هیدرولیکی و یا استفاده از سروو موتور .نوع تارت ها نیز می توان به دو نوع تقسیم بندی کرد : تارت از نوع VDI و از نوع BMT.در سری VDI سرعت تعویض ابزار وsetup کردن ابزار و هلدر سریعتر انجام می‎گردد ولی در سری BMT سرعت اینکار کمتر ولی قدرت و دقت بالاتر می‎باشد.

برخی از دستگاه های تراش ما :

دستگاه RL300 / RL300PRO
دستگاه RL400 / RL400PRO

انواع دستگاه تراش CNC


یک دستگاه تراش ساده CNC دارای دو محور طولی شامل محور های Z (در راستای اسپیندل) و X با تارت ثابت با 8 تا 24 ابزار است که می تواند قطر بیرونی/قطر داخلی، اساساً ماشینکاری استوانه ای، و عملیات facing، یا drilling و tapping در مرکز قطعه را انجام دهد. دستگاه تراش سی ‎ان‎ سی ساده دارای محور X و Z بوده و اجازه فرزکاری را نمی دهد.

تولید قطعات با کیفیت با دستگاه CNC


در تراش CNC به طور معمول به منظور تولید قطعات خاص تر و با کیفیت تر در زمان تولید کوتاهتر می‎توان از محورهای Y و C ماشین های دارای ابزار زنده (live tools) و دارای اسپیندل کمکی بهره برد. استفاده از این نوع محور ها بر اساس نیاز به تولید قطعه مورد نظر تحلیل می‎گردد. این بدان معناست که یک دستگاه تراش CNC می تواند عملیات milling‎(فرزکاری)،drilling (سوراخ کاری) و tapping(مخروط تراشی) را انجام دهد که در نتیجه فرآیند ساخت قطعه کامل و حتی پیچیده ای را به همراه دارد و نیازی به انتقال قطعه به ماشین دیگری برای عملیات دوم را از بین می برد.

دستگاه تراش سی ‎ان ‎سی سه محور


در تراشCNC سه محوره، یک محور C و سیستم ابزار زنده اضافه می شود که به قطعه اجازه می دهد تا به گونه ای قرار گیرد که عملیات milling(فرز) ، boring(حفاری) و tapping(رزوه‎کاری) انجام شود.

دستگاه تراش CNC چهار محور


در یک دستگاه تراش سی ان‎ سی چهار محوره دارای یک محور Y اضافه شده است تا عملیات ماشینکاری خارج از مرکز انجام شود. محور چهارم برای تراشکاری های نامنظم و پیچیده تر به خوبی عمل می کند.

دستگاه تراش CNC پنج محور


در تراش های 5 محوره، تارت دوم به تراش CNC سه محوره اضافه می شود. چنین ماشین‌هایی دو محور در بالا و پایین هر تارت به اضافه محور C روی اسپیندل چرخان خواهند داشت. این امکان استفاده همزمان از دو ابزار را در قطعه فراهم می‎کند که سرعت ماشینکاری را به شدت افزایش می دهد.

دستگاه تراش سی ‎ان ‎سی شش محور و بالاتر


در دستگاه تراش سی ‎ان ‎سی سه محور و بالاتر، جایگشت محورها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • دو محور C با اسپیندل اصلی و یک اسپیندل اضافی
  • دو تارت، بالا و پایین، هر کدام با دو محور خطی(جمعا 4 محور)
  • یک محور Y در تارت بالایی؛ و یک اسپیندل دوم که می تواند به سمت اسپیندل اصلی حرکت کند تا قطعه را بردارد. حتی ماشین هایی با بیش از هشت محور وجود دارد. با این حال، ماشین‌های تراش 8 محوره ماشین‌های بسیار پیچیده‌ای هستند که معمولاً برای نیازهای تولید روزمره مورد نیاز نیستند.

کاربردهای دستگاه تراش CNC


قطعه‎ایی که بر روی دستگاه تراش CNC بسته می‎شود نیاز به براده‎برداری آهسته دارد که نتیجه آن یک محصول ساده یا یک قطعه پیچیده است. از آنجایی که این ماشین‌ها بسیار متنوع هستند، بسیاری از صنایع از جمله صنایع نفت و گاز، خودروسازی، هوافضا، پزشکی، الکترونیک، معدن، نیروگاه، کارخانه های فولاد و کاغذ و صنایع کشتی سازی استفاده می شوند. بسته به نیاز صنایع مختلف، انواع مختلفی از سازه ها را می توان با این ماشین ابزار ماشین‎کاری کرد.

یک دستگاه تراش CNC می تواند سطوح صاف و رزوه های پیچ و یا در مورد تراش های تزئینی، محصولات سه بعدی کاملاً پیچیده تولید کند. آنها را می توان در قطعات کوچک و بزرگ با دقت بسیار بالا استفاده کرد. قطعه کار معمولاً توسط یک یا دو مرکز محکم در جای خود ثابت می شود، اما می توان مواد را با کلت ها یا گیره ها نیز محکم کرد.

نکاتی در انتخاب و خرید دستگاه تراش سی ‎ان ‎سی


هنگام خرید دستگاه تراش سی‎ ان‎ سی مناسب، عوامل زیادی باید در نظر گرفته شوند، مانند کیفیت فک‎هایی که قطعه کار را ثابت نگه می دارند و سطح تحمل دستگاه تراش CNC. وزن، عامل مهمی در انتخاب دستگاه CNC است. یک دستگاه سنگین از ارتعاشات شدید و سایر عملیاتی که بر کارایی تراش CNC تأثیر می گذارد جان سالم به در می برد. یک ماشین تراش CNC سبک وزن می تواند سریعتر از تعادل خارج شود و در نتیجه بر نتیجه خروجی تأثیر بگذارد.
اندازه گیری SWING(قطر قطعه ‎گیر) یکی دیگر از ملاحضات هنگام خرید دستگاه تراش است. این کمیت حداکثر قطر هر قطعه ‎ایی است که می تواند بر روی یک دستگاه تراش برش داده یا ماشین کاری شود. این اندازه گیری از بستر ماشین تراش تا مرکز اسپیندل گرفته می شود. اگر اندازه خروجی مورد نظر مشخص باشد، این اندازه گیری به هنگام انتخاب تراش CNC کمک خواهد کرد.

برای مشاوره خرید دستگاه تراش با ما در ارتباط باشید : 09193125515 ارتباط در what’s App

مطالب مرتبط

11 مورد از اجزای دستگاه تراش CNC

اجزاری دستگاه‌ تراش CNC (کنترل عددی کامپیوتری) ابزارهای پیشرفته‌ای هستند که با دقت بالا، قطعات...

اسپیندل در دستگاه سی ان سی بررسی 4 نوع اسپیندل

نقش اسپيندل به عنوان قلب تپنده ماشين هاي سنتر اسپیندل يكي از اجزای اصلی ماشین...

کنترلر CNC انواع آن و 3 برند مطرح تولید کننده کنترلر

کنترلر CNC مغز متفکر پشت دستگاه‌های تراش و فرز CNC هستند. این کنترلرها دستورالعمل‌های برنامه‌ریزی...

انواع دستگاه فرز CNC

انواع دستگاه فرز CNC ، به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارها در صنایع تولیدی، نقش...
مشاوره خرید

مشاوره خرید دستگاه های سی ان سی فرز و تراش ، کارشناسان رایان ماشین آماده پاسخگویی و راهنمایی شما می باشند