رایان ماشین افراز هگمتان
Rayanmachine.com

انواع ماشین آلات

دستگاههای سنگ شکن به منظور تهیه سنگدانه اعم از شن و ماسه در اندازه های مورد نیاز، به ویژه در کارهایتهیه سنگدانه بتن و سایر مواردی که نیازمند سنگدانه در محدوده های دانه بندی باشد نظیر لایه های روسازی راه و آسفالت، به کار می رود. اجزای مختلف کارخانه سنگ شکن بر حسب ابعاد و نوع کارخانه متفاوت است، اما به طور کلی بر اساس نظم معین زیر قرار می گیرند:

–  سرند درشتگیر که مواد خام اولیه پس از عبور از روی آن به داخل سنگ شکن تغذیه می شوند.  این سرند از یک مجموعه میله های موازی تشکیل شده است که مواد کوچکی که نیاز به خرد شدن اولیه ندارند از میان آنها سقوط کرده و بدین ترتیب ازفرسایش غیر ضروری سنگ شکن جلوگیری می شود. مواد کوچک مستقیماً برروی نوار نقاله اولیه سقوط می کنند که محصول خرد شده سنگ شکن اول را حمل می کند.
– سیستم انبار که از یک مجموعه ظرف در زیر سرندها با یک سری نوار نقاله تشکیل شده است که مواد دانه بندی شده را به انبار منتقل می کنند.
– سنگ شکن اولیه که وظیفه خرد کردن مواد خام را به صورت سنگدانه های درشت دارد.
– تغذیه کننده اولیه که مواد خام بر روی آن ریخته شود. این تغذیه کننده می تواند یک قیف ساده یا ناوه شیبدار (شوت) با یک نوار نقاله سنگین باشد. هدف از این تغذیه کننده رساندن منظم مواد به سنگ شکن اولیه است.
– سرند جدا کننده که مواد را به دو دسته “قابل قبول ” و “بزرگتر از اندازه ” جدا می کند. مواد دوم به سنگ شکنثانویه می روند، در حالی که مواد قابل قبول مستقیماً به سرندهای اصلی منتقل می شوند.
– سنگ شکن ثانویه که مواد بزرگ تر از اندازه را به اندازه های قابل قبول تبدیل می کند.
– نوار نقاله (بالابر) ثانویه که محصول دوباره خرد شده (و در برخی موارد مواد قابل قبول سرند جداکننده ) را به سرندهای اصلی منتقل می کند.
– سرندهای اصلی که تمامی مواد را قبل از انبار شدن به دانه بندی های معینی تقسیم بندی می کنند. چنانچه سنگدانه ها به شست و شو نیاز داشته باشند، این کار در این مکان صورت می گیرد.
– نوار نقاله (بالابر) اولیه که مواد خرد شده را به سرند جدا کننده منتقل می کند ،این نوار زیر یک آهنربا عبور می کند تا تکه های مته فولادی، پیچ یا تکه آهن هایی که به سنگ شکن ثانویه صدمه می زنند، جدا شوند.
– چنانچه تولید ماسه نیز مدنظر باشد، مواد مناسب را از سرندها به دستگاه ماسه سازی منتقل می کنند تا با خرد شدن بیشتر مجدداً دانه بندی شوند.

سنگ شکن های اولیه

– چکشی
– فکی
– دورانی

سنگ شکن های ثانویه

– مخروطی
– غلتکی
– آسیاب چکشی

سنگ شکن های مرحله سوم

– غلتکی
– آسیاب میله ای
– آسیاب گلوله ای

سنگ شکن فکی

مشخصات فنی و بدنی سنگ شکن های فکی

این دستگاه به عنوان یک سنگ شکن اولیه بسیار متداول است. این دستگاه با اجازه ورود سنگ ها به فاصله بین فکها که یکی از آنها ثابت و دیگری متحرک است کار می کند. فاصله بین فک ها در قسمت پایین کمتر از قسمت بالا می باشد، با عبور سنگ ها به طرف پایین تحت اثر وزن آنها و حرکت فک ها سنگ ها شکسته شده و از قسمت پایین دستگاه خارج می شوند.
صفحات دو فک را که با فولاد منگنزدار ساخته شده است، می توان تعویض کرد و در بعضی موارد پشت و رو نمود. فک ها ممکن است صاف باشد و یا در بعضی موارد که سنگ به صورت تخته ای می شکند، آنها را کنگره دار انتخاب می کنند. این کنگر ه ها مانع شکستن سنگ ها به صورت تخته ای شده و آن را به صورت چند وجهی می شکند و حاصل به صورت سنگ خردشد های خواهد بود که هر دانه دارای ابعاد متناسب تری می باشد. فک های متحرکممکن است مستقیم یا منحنی گونه باشند تا خطر مسدود شدن دهانه تقلیل یابد. این نوع سنگ شکن ها کراراً در کارگاه های سنگ شکن قابل حمل و نقل استفاده می شوند. زیرا کوچک و سبک بوده و در عین  از هر طرف بیشتر از بزرگ ترین سنگی باشد که به داخل آن فاصله دهانه فک ها در بالای دستگاه باید به اندازه ۲/۵۴ خواهد آمد. چون فاصله استقرار ممکن است براساس حالت بسته یا باز فک متحرک در قسمت پایین آن باشد، هر جدول تعیین ظرفیت باید نوع فاصله استقرار فک را مشخص کند. معمولاً در اکثر موارد حالت بسته استفاده می شود.

مطالب مرتبط

11 مورد از اجزای دستگاه تراش CNC

اجزاری دستگاه‌ تراش CNC (کنترل عددی کامپیوتری) ابزارهای پیشرفته‌ای هستند که با دقت بالا، قطعات...

اسپیندل در دستگاه سی ان سی بررسی 4 نوع اسپیندل

نقش اسپيندل به عنوان قلب تپنده ماشين هاي سنتر اسپیندل يكي از اجزای اصلی ماشین...

کنترلر CNC انواع آن و 3 برند مطرح تولید کننده کنترلر

کنترلر CNC مغز متفکر پشت دستگاه‌های تراش و فرز CNC هستند. این کنترلرها دستورالعمل‌های برنامه‌ریزی...

انواع دستگاه فرز CNC

انواع دستگاه فرز CNC ، به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارها در صنایع تولیدی، نقش...
مشاوره خرید

مشاوره خرید دستگاه های سی ان سی فرز و تراش ، کارشناسان رایان ماشین آماده پاسخگویی و راهنمایی شما می باشند