رایان ماشین افراز هگمتان
Rayanmachine.com

فرایند تولید قالب صنعتی

امروزه قالب سازی صنعتی روز به روز در حال پیشرفت است، یکی از پیشرفت های این صنعت جایگزینی دستگاه CNC است که در سریع ترین زمان بالا ترین کیفیت را ارائه می دهد و بهره بردن از این دستگاه‌ها برای یک قالب ساز صنعتی نکته ای مهم و غیر قابل انکار است. مدل طراحی شده در مرحله قبل مبنای ماشی کاری قال صنعتی وسیله ماشین CNC قرار می‌گیرد. سپس بعد از اتمام این مرحله عملیات ماشین‌کاری و فرایند مونتاژ قالب(مرحله تولید) انجام می‌شوددر مرحله تولید ماشین‌کاری اجزای قالب روی چوب به وسیله ماشین فرز CNC صورت می‌گیرد. برای ماشین‌کاری اپراتور با نرم‌افزار POWERMILL برنامه ماشین‌کاری را روی مدل سه بعدی که طراح به او داده است در کامپیوتر اجرا می‌کند، سپس این برنامه به ماشین CNC داده می‌شود و به صورت اتوماتیک روی چوب اجرا می‌شود، سپس این اجزا به ریخته گری فرستاده می‌شوند تا از روی آن قطعه فلزی ساخته می‌شود سپس این اجزا تنش گیری می‌شوند تا از دفرم شدن و تاب برداشتن آنها پس از عملیات ماشین‌کاری جلوگیری شود. پس از ماشین‌کاری روی اجزای فلزی قالب این اجزا توسط مونتاژکار قالب، مونتاژ می‌شوند.

امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی هم در بخش ماشین افزار (به ویژه ورود ماشین‌های CNC) و هم در بخش نرم‌افزار صنعت قالب‌سازی نیز هم از حیث کاهش زمان ساخت و هم از نظر قابلیت ساخت قالب‌هایی با فرم‌های پیچیده پیشرفت قابل توجهی را به خود دیده است. پروسه تولید قالب به دو بخش طراحی و ساخت تقسیم می‌شود. در بخش طراحی، مهندس طراح (قالب ساز) با توجه به دانش و تجربه خود، اجراء، شکل و همچنین سیستم راهگاهی قالب را با استفاده از نرم‌افزارهایی مانند SOLIDWORKS، AUTODESK INVENTOR،MECHANICAL DESKTOP، CATIA طراحی کرده و مدل سه بعدی قالب را می‌سازد که این مدل سه بعدی مبنای ماشینکاری قالب به وسیله ماشین CNC قرار می‌گیرد، سپس بعد از اتمام عملیات ماشینکاری فرایند مونتاژ قالب انجام می‌شود.

پروسه ساخت قالب به دو بخش تقسیم می‌شود: بخش اول مرحله طراحی قالب و بخش دوم شامل عملیات ماشینکاری و مونتاژ اجزای قالب است، برای طراحی قالب نیاز به نقشه فنی قطعه است که این نقشه از سفارش دهنده قالب دریافت می‌شود، سپس از روی این نقشه مدل سه بعدی قطعه با استفاده از یکی از نرم‌افزارهای AUTODESK INVENTOR ،CATIA، MECHANICAL DESKTOP یا SOLIDWORKS در کامپیوتر ساخته می‌شود، پس از آن اجزای قالب که از روی آن قطعه تفکیک و طراحی می‌شود. بعد از مرحله طراحی نوبت به مرحله تولید می‌رسد، در اینجا ماشینکاری اجزای قالب روی چوب به وسیله ماشین فرز CNC صورت می‌گیرد. باری ماشینکاری اپراتور با نرم‌افزار POWERMILL برنامه ماشینکاری را روی مدل سه بعدی که طراح به او داده است در کامپیوتر اجرا می‌کند، سپس این برنامه به ماشین CNC داده می‌شود و به صورت اتوماتیک روی چوب اجرا می‌شود، سپس این اجزا بهریخته گری فرستاده می‌شوند تا از روی آن قطعه فلزی ساخته می‌شود سپس این اجزا تنش‌گیری می‌شوند تا از دفرم شدن و تاب برداشتن آن‌ها پس از عملیات ماشینکاری جلوگیری شود. پس از ماشینکاری روی اجزای فلزی قالب این اجزا توسط مونتاژکار قالب، مونتاژ می‌شوند.

مطالب مرتبط

11 مورد از اجزای دستگاه تراش CNC

اجزاری دستگاه‌ تراش CNC (کنترل عددی کامپیوتری) ابزارهای پیشرفته‌ای هستند که با دقت بالا، قطعات...

اسپیندل در دستگاه سی ان سی بررسی 4 نوع اسپیندل

نقش اسپيندل به عنوان قلب تپنده ماشين هاي سنتر اسپیندل يكي از اجزای اصلی ماشین...

کنترلر CNC انواع آن و 3 برند مطرح تولید کننده کنترلر

کنترلر CNC مغز متفکر پشت دستگاه‌های تراش و فرز CNC هستند. این کنترلرها دستورالعمل‌های برنامه‌ریزی...

انواع دستگاه فرز CNC

انواع دستگاه فرز CNC ، به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارها در صنایع تولیدی، نقش...
مشاوره خرید

مشاوره خرید دستگاه های سی ان سی فرز و تراش ، کارشناسان رایان ماشین آماده پاسخگویی و راهنمایی شما می باشند